Praktijkrichtlijn ontwikkeld door de Vlaamse Ergonomie Vereniging: Kantoorinrichting
Je bent hier:

Praktijkrichtlijn ontwikkeld door de Vlaamse Ergonomie Vereniging: Kantoorinrichting

Laatst gewijzigd op: 02/04/2019

Deel dit artikel:

Problemen die vandaag de dag naar boven komen bij beeldschermwerk zijn een verstoorde concentratie, gebrek aan privacy, spier- en gewrichtsklachten, vermoeide ogen, een lager mentaal welbevinden enzovoort.

De werkgroep kantoor van de Vlaamse Ergonomie Vereniging, VerV, heeft een praktijkrichtlijn rond kantoorinrichting opgesteld. Het resultaat is een consensus over een aantal principes rond werken op kantoor die een oplossing kunnen bieden voor bovenstaande problemen. 

De praktijkrichtlijn is opgebouwd rond vier basisstellingen:

1. Elke medewerker heeft het recht op een verstelbare werkplek en op de keuze tussen rechtstaand en zittend werken.

Dit principe voorziet standaard een zit-statafel voor elke beeldschermwerker. Daarbij geldt de aanbeveling dat men elke 30 minuten de zittende houding dient te onderbreken.

2. Bij geconcentreerd werk moet er steeds de mogelijkheid zijn om in een stille zone te werken.

Geconcentreerd werk dient te gebeuren in een afgesloten ruimte voor één persoon of in een stiltezone voor meerdere mensen waar overleg en telefoneren niet toegestaan zijn.

3. Wie 4 dagen per week op dezelfde locatie aanwezig is, heeft recht op een eigen werkplek.

Gebrek aan privacy is naast lawaai de grootste ergernis in een open kantoor. Voor wie bijna elke dag op kantoor zit, is een eigen basiswerkplek de aanbeveling. Deze richtlijn gaat in tegen het flexwerken als standaard.

4. Elke medewerker moet minsten 45 min per dag kunnen bewegen tijdens de werkuren.

Zitten afwisselen met staan is een goed idee. Nog beter is af te wisselen met beweging. Daarom werd de “dynamics ratio” geïntroduceerd. Per 8 werkplekken dient er één dynamisch te zijn door middel van een bureaufiets, zitbal, balance board enzovoort. Ook staand overleggen valt hieronder.

De volledige praktijkrichtlijn kan je terugvinden op: https://www.verv.be/news/praktijkrichtlijn-kantoorinrichting/

Het publiceren van deze praktijkrichtlijn is een ideale gelegenheid om de kantooromgeving in je organisatie aan te pakken. Het optimaliseren hiervan kan stap per stap verlopen.

Let op, het is aangewezen dat de betrokken medewerkers voldoende worden geïnformeerd bij het herorganiseren van de werkomgeving. De medewerkers dienen voldoende instructies en opleiding te krijgen over het instellen van bijvoorbeeld een zit-statafel of bureaufiets om bij het staand en dynamisch werken ook naar een ergonomische houding te streven.

Wat bieden we aan om jullie te ondersteunen bij het volgen van de praktijkrichtlijn?

  • Advies over de inrichting van (open) kantoren.
  • Advies over aan te kopen materiaal dat voldoet aan de normen.
  • Een opleiding of workshop beeldschermwerk waarbij we de instelmogelijkheden van de werkpost nader bekijken.
  • Een risicoanalyse beeldschermwerk. Vanaf 20 deelnemers kan dit door middel van onze online bevraging. Indien er minder dan 20 deelnemers zijn, stellen we een checklist ter beschikking.
  • Een individuele optimalisatie van beeldschermwerkposten. Hierbij optimaliseren we samen met de werknemer zijn/haar beeldschermwerkpost. We houden rekening met de mogelijkheden van de werkpost en de uit te voeren taken.

Elke interventie kan aangepast worden op maat van je verwachtingen en wensen. Daarnaast kan je ook voor andere vragen ter ondersteuning bij ons terecht.

Contacteer ons voor meer informatie.

E-mail: info@premed.be

Tel: 016/30.80.11