Telewerken en de onkostenvergoeding
Je bent hier:

Telewerken en de onkostenvergoeding

Laatst gewijzigd op: 05/03/2021

Deel dit artikel:

Kostenforfait bij structureel telewerk wordt tijdelijk verhoogd en de terugbetaling van kantoormeubilair om thuis te werken wordt niet belast.

Sinds 1 maart 2020 kunnen bedrijven hun telewerkers een forfaitaire vergoeding betalen als compensatie voor de kosten voor kleine kantoorbenodigdheden en onder andere het verbruik van water, elektriciteit en verwarming.

Deze forfaitaire vergoeding wordt vanaf 1 april 2021 verhoogd van 129,48 euro per maand naar 144,31 euro per maand tot eind juni.

De laatste maanden ontstond hierrond heel wat onduidelijkheid. Er kwamen vele vragen: wat met een kostenforfait dat reeds voor corona werd voorzien voor structureel telewerk en mogen we hiernaast ook kantoormeubilair vergoeden? 

 

Kantoormeubilair en informaticamateriaal kunnen, binnen bepaalde grenzen, zonder aftrekbeperking voor de werkgever en zonder voordeel van alle aard voor de werknemer.

De combinatie van een thuiswerkvergoeding met een kostenforfait voor het gebruik van de eigen computer en internetverbinding is mogelijk. 

Ook mag de thuiswerkvergoeding gecombineerd worden met het ter beschikking stellen van kantoormateriaal.

De volgende elementen mogen onbelast worden terugbetaald:

  • bureaustoel
  • bureautafel
  • bureaukast
  • bureaulamp
  • tweede computerscherm
  • printer/scanner
  • toetsenbord
  • muis
  • hoofdtelefoon
  • specifieke apparatuur voor personen met een handicap

Het gaat om goederen die noodzakelijk zijn om de beroepsactiviteit thuis op een normale wijze te kunnen uitvoeren. Telewerkers die deze spullen aankopen en de kostprijs terugbetaald krijgen door de werkgever, worden daar dus niet op belast.

Een ergonomische bureaustoel, bureautafel, muis, trackpad of trackball kunnen in aanmerking komen wanneer de werkgever dit type kantoormeubilair/informaticamateriaal in normale omstandigheden ter beschikking stelt op de werkvloer.

De fiscus verwacht dat er bewijzen worden bijgehouden, namelijk de aankoopfacturen. Luxeartikelen (vb. een dure design bureaulamp) worden wel belast.

Een dure, ergonomische bureaustoel kan wel, indien de werkgever die ook op de normale werkvloer ter beschikking zou stellen.

 

Maak bij het ter beschikking stellen van materiaal zeker afspraken over wat er gebeurt na corona of na het beëindigen van de beroepsactiviteit.

Wanneer het ter beschikking gestelde materiaal mag worden gehouden na de beëindiging van de beroepsactiviteit of na het beëindigen van telewerk, wordt de reële restwaarde van de investering op dat ogenblik wel als voordeel van alle aard belast.

Indien telewerken echter een blijver is en dit materiaal dus blijvend gebruikt wordt om de beroepsactiviteit thuis op een normale wijze uit te voeren, is dit niet het geval.

 Lees meer: https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/fisconet#!/document/9ab46041-d0bf-4438-b707-e7b847c4794c

 

Wens je na te gaan of de telewerkers op een ergonomisch verantwoorde manier werken?

Maak dan gebruik van onze risicoanalyse beeldschermwerk of laat je bijstaan door onze ergonoom.

Sinds 2016 is het periodiek medisch onderzoek voor beeldschermwerkers niet meer verplicht. In plaats daarvan verplicht de wetgeving om minstens om de 5 jaar een risicoanalyse beeldschermwerk uit te voeren. Deze analyse dient de risico’s ten gevolge van beeldschermwerk te evalueren. Op basis van de resultaten van de analyse moet de werkgever passende maatregelen treffen. Onze risicoanalyse- tool is ook geschikt voor de telewerksituatie. De telewerksituatie kan in combinatie met de kantoorsituatie worden bevraagd ter vergelijking, indien gewenst.

Wenst u een risicoanalyse uit te voeren (thuis en/of op kantoor) of wenst u advies m.b.t. een beleid over telewerken, contacteer ons dan voor verdere informatie via info@premed.be

We stippelen samen een geschikt traject uit op basis van uw behoeften.