Veilig naar het werk tijdens de wintermaanden.
Je bent hier:

Veilig naar het werk tijdens de wintermaanden.

Laatst gewijzigd op: 23/12/2019

Deel dit artikel:

Met de wagen

Bron; https://magazine.vab.be/

De winter vraagt een aanpassing van je rijstijl. Met deze 6 tips rijd je veiliger in winterse omstandigheden.

  • Zorg dat je auto in goede staat is

In de winter is het belangrijk om goed te zien en gezien te worden. Zorg ervoor dat je lichten goed werken, je ruitenwissers niet versleten zijn en je voldoende sproeivloeistof met antivries hebt. Maak je schoenen ook sneeuwvrij en zorg dat ze droog zijn, anders kunnen je voeten van de pedalen schuiven.

  • Kijk de bandenspanning na

Het is een fabel dat je tijdens de winter je bandenspanning moet verlagen. De bandenspanning moet altijd juist zijn, ook in winterse omstandigheden. De correcte spanning vind je in de zijkant van je portier of aan de binnenkant van je tankdop. Hoe je de bandenspanning controleert lees je hier.

  • Pas je rijstijl aan, ook met winterbanden

Op een nat of glad wegdek duurt het langer om tot stilstand te komen, omdat de remweg langer is. Hou dus meer afstand en pas je snelheid aan. Winterbanden zorgen soms voor een vals gevoel van veiligheid. Ga dus niet anders of sneller rijden. Winterbanden geven een betere grip, maar zijn geen wondermiddel. Vierseizoensbanden zijn een lightversie van winterbanden, maar presteren in extremis minder goed. Zelfs zomerbanden kunnen tegenwoordig een zachte winter aan, maar vallen faliekant door de mand als het ijzelt of sneeuwt. Lees hier hoe je tijdens de winter je zomerbanden het best bewaart.

  • Gebruik je rem verstandig en maak geen bruuske bewegingen

Ga niet bruusk remmen, zeker niet als je een bocht nadert. Laat voor de bocht je gaspedaal los, zodat je vaart mindert. Moet je een noodstop maken? Dan is het belangrijk om te weten of je wagen ABS heeft of niet. Wie geen ABS heeft, moet pompend remmen. Heb je wel ABS? Dan mag je net niet pompend remmen. Doe je dat wel, dan kan de ABS niet optimaal werken.

  • Slippen? Ontkoppelen en uitwijken!

Gaat je wagen toch aan het slippen, druk dan je koppeling in. Op die manier kan je wagen weer grip krijgen. Laat de koppeling daarna zachtjes terug los, zodat je weer controle krijgt. De natuurlijke reflex van de mens is om te kijken naar eventuele obstakels die je zou kunnen raken. Doe dat echter niet. Kijk altijd naar de plek of opening waar je naartoe wil rijden. Meer weten? Klik hier!

  • Vertrek gecontroleerd vanuit stilstand

Vanuit stilstand vertrekken op sneeuw vraagt wat techniek. Geef nooit te veel gas, want dan gaan je banden aan het slippen. Geef een beetje gas en laat de koppeling rustig los. Het kan helpen om de ESP of tractiecontrole even uit te schakelen. Die zal bij het doorslippen namelijk het vermogen doen verminderen, net op het moment dat je eigenlijk het vermogen nodig hebt. Vergeet niet om daarna de tractiecontrole meteen weer in te schakelen. 

Met te fiets

Bron; https://magazine.vab.be/

  • Is er gestrooid?

De autoweg is meestal rijkelijk bestrooid, eerst met zout en daarna met aanschuivende wagens, terwijl het fietspad in heel wat gemeenten moet wachten op de laatste ronde van de strooiwagens. Heb je de indruk dat jouw traject wordt vergeten? Neem dan contact op met je stadsbestuur. Als een fietspad niet veilig is om erop te fietsen dan mag je op de rijweg fietsen. Automobilisten moeten minimaal 1 meter afstand houden.

  • Let op voor ijs onder de sneeuw

Verse sneeuw is voor fietsers geen probleem, het is zelfs prettig om door te fietsen, maar ijs is dat wel. Verken tijdens je eerste hectometers op je gemak hoe de ondergrond erbij ligt, vooral in bochten. Door je achterrem in te knijpen kan je testen hoe glad de baan is. Let op voor banen die eerder sneeuwvrij zijn gemaakt met zout. Het kan dat het smeltwater ondertussen een ijspiste heeft gevormd.

  • Laat wat lucht uit je banden

Gewone fietsbanden pomp je normaal op tot 4 bar, voor racefietsen met dunne bandjes is dat 7 bar. (Op de zijkant van je band staat hoeveel je maximaal mag pompen.) Laat op vriesdagen je banden leeglopen tot respectievelijk een ruime 2 bar en 4 à 5 bar. Let wel: zachtere banden hebben meer grip, maar het is wel harder trappen.

  • Winterbanden

Wie echt stabiel wil rijden, ook over ijs, kan de aanschaf van banden met meer profiel overwegen. Winterbanden dus. Ook hiervoor geldt: handig op sneeuwdagen, maar harder doortrappen op mooie dagen.

  • Geen haast bij

Vertrek iets vroeger en neem je tijd. Je bent toch sowieso eerder dan je collega’s die met de wagen komen.

  • Blijf van je voorrem af

Fiets zo veel mogelijk in rechte lijn, en rem eerder – niet abrupt – dan je gewoon bent. Raak je voorrem op sneeuwdagen niet aan.

  • Gebruik je hele lichaam

Stuur met je volledige lichaam, vanuit je heupen, een bocht in. En verplaats je gewicht naar achter op de fiets.

  • Kleed je niet te dik

Draag warme kleren maar wees ook niet overdressed, anders ga je zweten. Net iets te koud vertrekken is meestal de beste optie om het tijdens het fietsen aangenaam warm te hebben. Kies liever voor thermisch ondergoed dan extra buitenlagen. Draag niet je beste kleren, of trek een regenbroek aan. Tante Kaat heeft nog geen remedie tegen vlekken afkomstig van vuile sneeuwmodder en zoutwater.

  • Helm op

Het is niet stoer, alhoewel het dat wel kan zijn, maar draag een helm.

  • Elektrisch fietsen

Fiets je elektrisch, dan gelden bovenstaande tips evengoed, maar je hebt wel een extra troef: omdat een elektrische fiets zwaarder is, gaat hij stabieler dan een gewone fiets door de sneeuw. Wees er wel met je gedachten bij, want de aandrijving zou je bij het vertrek of in bochten kunnen verrassen. Ook goed om te weten: op koude dagen gaat je batterij minder lang mee. Laad ze daarom vaker op dan je gewoon bent, en liefst binnen.

Te voet

Voor voetgangers is er één ultieme tip om gebroken en gekneusde ledematen te voorkomen.

Stap als een pinguïn. Duitse artsen raden al langer aan om op gladde wegen zeer langzaam en met kleine pasjes te stappen. Probeer je gewicht niet te verdelen op beide benen - zoals een mens normaal doet - maar verleg je zwaartepunt naar je voorste been. Zoals een pinguïn dus.

Bron; Het nieuwsblad