24.09.2018
shutterstock_158654138.jpg

Evacuatie door brand in ruimte met fietsaccu’s en batterijen.

Op woensdag 11 juli 2018 is bij een fabrikant van elektrische fietsen het gedeelte van het gebouw waar fietsaccu’s en batterijen werden opgeslagen volledig uitgebrand. Bij de brand zijn giftige stoffen vrij gekomen, waardoor bewoners in de directe omgeving zijn geëvacueerd. Bij de bestrijding van de brand is vanwege de aanwezigheid van fietsaccu’s gekozen voor bestrijding van buitenaf met het oog op mogelijk ontploffingsgevaar.

(Bron: Denios B.V.)

Brand in parkeergarage door ontplofte accu van e-bike.

Een explosie van een accu van een elektrische fiets heeft op dinsdag 7 februari 2018 een grote brand veroorzaakt in een parkeergarage in het Duitse Hannover. De accu explodeerde in de e-bikewinkel op de begane grond van de parkeergarage. De brand die daarop ontstond sloeg snel over naar de parkeergarage. De massaal uitgerukte brandweer heeft met behulp van ladderwagens automobilisten geëvacueerd van de met rook gevulde parkeerlagen. Niemand raakte gewond. De schade bedraagt zo’n half miljoen euro.

(Bron: Elektrischefietsen.com)

Deze twee voorvallen tonen aan dat batterijen niet zo onschuldig zijn als ze lijken. Het zijn niet enkel de oplaadbare batterijen van elektrische fietsen of wagens, maar ook die van kleine toestellen zoals powerbanks, hoverboards, smartphones, laptops en andere consumentenelektronica die kunnen smelten of ontploffen tijdens het opladen. Vaak werken zo’n toestellen op lithium-ion batterijen en het probleem met deze batterijen, maar ook met andere soorten, is dat het gevaar van binnenuit komt. Ze kunnen spontaan in brand vliegen omdat ze gevoelig zijn voor overlading en daardoor intense branden kunnen veroorzaken.

De brandweer krijgt ook steeds meer en meer meldingen van accubranden, en zien een verdere toename van deze branden omdat de verkoop van consumentenelektronica blijft expanderen. In de toekomst kunnen zelfs huiseigenaren hun zonne-energie in grote batterijen opslaan. Bovendien zijn dit soort branden moeilijk om te blussen. Om een brand in de accu van een elektrische auto te kunnen blussen, is namelijk veel water nodig; al gauw zo’n 10.000 liter!

Voorkomen is zoals altijd beter dan genezen.

Dat kan met deze 10 preventietips:

  1. Investeer in een batterij met kwaliteitsvolle cellen. Als bedrijf kan je de toestellen of batterijen periodiek laten keuren om mogelijke slijtage tijdig te detecteren.
  2. Neem aandachtig de handleiding door en informeer u over het gebruik van de juiste spanning.
  3. Gebruik de oorspronkelijke opladers die bij het product zijn geleverd. Gebruik geen opladers met defecten (bv. beschadigde kabels).
  4. Vermijd het opladen via verlengkabels. Stop de stekker direct in een stopcontact.
  5. Laad batterijen overdag op als er iemand in huis of in de werkruimte aanwezig is. Indien er brand ontstaat, kan er snel ingegrepen worden.
  6. Zorg voor een goede plaatsing van de rookmelders, liefst zo dicht mogelijk bij de oplaadpunten;
  7. Zorg voor een goede ventilatie in de ruimte waarin de batterijlader zich bevindt. Zo voorkomt u dat knalgas zich ophoopt en verkleint de kans op een ontploffing.
  8. Voorzie minstens één meter vrije ruimte en plaats geen brandbare materialen rondom het opladende toestel.
  9. Stop met opladen van zodra de batterij vol is, opnieuw om warmte-ophoping te vermijden.
  10. Neem het gebruik van oplaadbare toestellen mee op in de risicoanalyses, om zo tot specifieke preventiemaatregelen te komen.

(Bron: Ethias)

Lynn Charleer - preventieadviseur arbeidsveiligheid en arbeidshygiënebij Premed
27.03.2024

Collega in de kijker - Lynn Charleer

Lynn Charleer is sinds januari lid van de warme Premed-familie. Na meer dan 7 jaar ervaring als consultant in de voedings- en farmaceutische industrie, koos ze ervoor preventieadviseur te worden.
Meer lezen