Vijf redenen waarom je maar beter niet te lang stilzit
Je bent hier:

Vijf redenen waarom je maar beter niet te lang stilzit

Laatst gewijzigd op: 12/10/2018

Deel dit artikel:

De meeste mensen zitten te veel, zowel tijdens als voor of na het werk. Tal van wetenschappelijke onderzoeken vergeleken werknemers met en zonder een zittend beroep. Daaruit komen vijf gezondheidsvoordelen naar voren voor de werknemers die meer bewegen.

  1. Langdurig zitten is slecht voor je hart. In een experiment vergeleken onderzoekers truckchauffeurs, die de hele werkdag zitten, met conducteurs. Hun eetgewoonten en levensstijl was sterk gelijkend. Maar de truckchauffeurs liepen twee keer zo veel kans om een hartaandoening te ontwikkelen in vergelijking met de conducteurs. Bovendien verhoogd bij langdurig zitten de kans op een te hoge bloeddruk en bloedklonters. Deze gezondheidsproblemen kunnen extra gevaarlijk zijn omdat ze vaak niet gepaard gaan met klachten of symptomen.  
  2. Langdurig zitten verhoogt de kans op dementie. Onderzoek doet vermoeden dat hersenen van een persoon die lang stilzit, gelijkenissen vertoont met de hersenen van een persoon met dementie. 
  3. Werknemers met een zittend beroep hebben meer kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. Wetenschappers zijn er nog niet uit hoe dat komt, maar ze vermoeden dat langdurig zitten een wijziging teweegbrengt in hoe je lichaam reageert op insuline. 
  4. Een slechte zithouding is slecht voor je rug. Zelfs met een ergonomische stoel zal langdurig zitten je rug parten spelen. Langdurig zitten zorgt er namelijk voor dat je bilspieren minder actief werken, waardoor de spieren in de heupen, nek en schouders harder moeten werken. Het zitten regelmatig afwisselen met staan en wandelen, is de boodschap. 
  5. Hoe meer uren per dag je zittend doorbrengt, hoe hoger de kans dat je kanker krijgt. Wetenschappelijk onderzoek toonde linken aan tussen langdurig zitten en darmkanker, baarmoederkanker en longkanker.  

Kan je de gezondheidsschade opgelopen door een zittend beroep compenseren door ’s avonds een uur te sporten? Daarover bestaat geen eensgezindheid in wetenschappelijk onderzoek. In elk geval gaan gezondheidsexperts vaak akkoord met het volgende: "Sporten na het werk is goed. Maar je gezondheid heeft vooral baat bij het regelmatig afwisselen van zitten en bewegen. Daarom is het belangrijk om die afwisseling in te lassen tijdens de werkuren."

Bron: Sentral

Premed is uw partner in het opstellen van een plan om uw medewerkers te sensibiliseren en ondersteunen.

Ons aanbod

Optimalisatie van de individuele beeldschermwerkposten ter plaatse

Eén van onze ergonomen komt de werkposten samen met uw werknemers individueel correct instellen. Het is namelijk niet altijd even makkelijk om je werkpost zelf correct in te stellen. Onze ergonomen kunnen rekening houden met de mogelijkheden van de werkpost, de uit te voeren taken en met aandacht voor de eigenheid van de individuele werknemer om zo de werkpost zo optimaal mogelijk in te stellen

Workshop ‘instelling van een beeldschermwerkpost’

In deze interactieve workshop leren de werknemers hoe ze hun beeldschermwerkplek correct kunnen organiseren (tafel, stoel, scherm, toetsenbord,) en welke ergonomische principes belangrijk zijn om klachten te voorkomen.

Opleiding beeldschermwerk

In deze uitgebreidere opleiding krijgen de werknemers een overzicht van de risico’s van beeldschermwerk. Verder wordt toegelicht hoe musculoskeletale aandoeningen (rug-, nek- schouder- en polsklachten) en oogvermoeidheid voorkomen kunnen worden. De werknemers leren hoe ze hun beeldschermwerkplek correct kunnen instellen en hoe comfortabel gewerkt kan worden aan een beeldschermwerkpost. Verder worden ontspanningsoefeningen aangeleerd die tijdens het computerwerk kunnen worden uitgevoerd.