Opleiding details

Duur:
halve dag
Deze opleiding is een uitbreiding van de sensibiliseringssessie 'schokkende gebeurtenissen'. Het doel is dat deelnemers na het volgen van deze opleiding meer inzicht hebben in het verloop van een crisissituatie op het werk, welke reacties hierop te verwachten zijn en hoe hier best mee wordt omgegaan. Tegelijkertijd zal men dit hebben kunnen toepassen in een realistische casus, waardoor men meteen de sterktes en valkuilen binnen de eigen organisatie ondervindt. Deze kunnen later worden geïmplementeerd in de uitwerking of optimalisatie van een crisisplan.

* Voorstelling en introductie
* Deel 1 - Meteen in de praktijk: casusoefening
=> Samen met de opdrachtgever wordt vooraf een zo realistisch mogelijk scenario uitgewerkt van een schokkende gebeurtenis binnen de eigen organisatie. De deelnemers worden in subgroepen aan het werk gezet om de nodige stappen, naar eigen idee, zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven.
=> Na uitwerking worden de verschillende resultaten plenair besproken en evalueren we de voorgestelde aanpak.
* Deel 2 - EPHBO: eerste psychologische hulp bij ongevallen (en andere schokkende gebeurtenissen)
=> Tijdens het tweede deel gaan we dieper in op de menselijke reacties bij schokkende gebeurtenissen. Onder meer worden volgende vragen beantwoord:
=> Wat maakt een gebeurtenis schokkend?
=> Hoe reageren mensen op een schokkende gebeurtenis? Waaraan kan je je verwachten en wanneer dien je je zorgen te maken?
=> Waar hebben mensen nood aan na een schokkende gebeurtenis?
* Deel 3 - hoe pas ik dit toe op mezelf? o In het derde deel van de opleiding staan we stil bij de toepassing hiervan op de deelnemer zelf. Deelnemers in deze opleiding zullen immers vaak als ?hulpverlener/manager? worden ingeschakeld, maar voelen zich ook zelf betrokken. We sluiten daarom af met een gedeelte rond hoe hiermee om te gaan en een toelichting van welke hulpkanalen er voor hen bestaan.

Doelgroep

Interne hulpverleners, vertrouwenspersonen, EHBO-verantwoordelijken, preventieadviseurs, leidinggevenden en HR-medewerkers. Deze opleiding wordt aangepast op maat van de klant, best worden die medewerkers betrokken die in geval van een crisissituatie een specifieke rol op te nemen hebben in de organisatie.

Contacteer ons bij vragen of interesse

* Verplicht veld