Start met risicoanalyse

Het brandrisico op de werkvloer beperken, begint met een grondige risicoanalyse. Die biedt een overzicht van de omstandigheden die brand kunnen veroorzaken en brengt de mogelijke gevolgen in kaart.

Het doel is om potentiële brandgevaren te identificeren, te analyseren en te beoordelen, zodat passende maatregelen kunnen worden genomen om branden te voorkomen en de schade te beperken in het geval van een brand. 

De analyse behandelt onder meer deze vragen:

  • Hoe groot is de onderneming?
  • Welke activiteiten vinden er plaats?
  • Hoeveel medewerkers zijn er dagelijks aanwezig?
  • Hoe waarschijnlijk is het ontstaan van brand?

De antwoorden op deze vragen bepalen welke specifieke preventiemaatregelen nodig zijn. Ook de algemene veiligheidsmaatregelen zijn essentieel. Zo moeten nooduitgangen en blusmiddelen duidelijk aanwezig en aangeduid zijn. Een rookverbod en een algemene orde en netheid helpen risicovolle situaties te vermijden.

Zorg er verder voor dat elke medewerker op de hoogte is van de noodprocedure en organiseer regelmatig brandoefeningen om te controleren dat alles vlot verloopt.

Maak werk van brandbestrijdingsdienst

Elke onderneming hoort een brandbestrijdingsdienst in huis te hebben. Idealiter telt die verschillende medewerkers die verspreid over de organisatie werken. Zo is er altijd wel een medewerker in de buurt die in het geval van een brand een coördinerende rol op zich kan nemen.

Belangrijke taken van de brandbestrijdingsdienst:

  1. Het ontstaan van een brand vermijden door risicosituaties te signaleren.
  2. Evacuatie vergemakkelijken door te waarschuwen bij brand, medewerkers te begeleiden naar een veilige plaats en openbare hulpdiensten bij te staan.
  3. Het blussen of beheersen van een beginnende brand.

Ook werken zij mee aan de risicoanalyse en stellen zij interne procedures op. 

Zorg voor opleiding

Een gerichte opleiding bereidt de leden van de brandbestrijdingsdienst optimaal voor op hun taken; de opleiding bevat zowel een theoretisch als praktisch luik. 

Zorg ervoor dat iedereen binnen de organisatie ook weet wie de leden zijn, zodat ze zich meteen tot hen kunnen richten bij een oefening of noodsituatie. 

Met een opleiding rond gebruik van blusmiddelen spijkert u ook de kennis van uw werknemers zelf bij en het is een leuk teamevent! 

Is een evacuatieoefening in een bedrijf verplicht?

Ja, een evacuatieoefening is verplicht in bedrijven in België. Er wordt verwacht van bedrijven dat ze periodieke evacuatieoefeningen organiseren om ervoor te zorgen dat werknemers weten wat te doen in geval van een noodsituatie, zoals een brand of andere gevaren.

Minstens éénmaal per jaar dient er een oefening plaats te vinden maar dit kan ook meermaals gebeuren, afhankelijk van de specifieke risico’s in de onderneming. 

De evacuatieoefening moet:

  1. De praktische uitvoering van de evacuatie testen.
  2. Werknemers bewust maken van de specifieke veiligheidsprocedures.
  3. De rol van de interventieleden testen.

De werkgever is verplicht ervoor te zorgen dat iedereen, inclusief tijdelijke werknemers of bezoekers, voldoende geïnformeerd en voorbereid is op noodsituaties.

Evacuatieplannen

Het is verplicht in elk gebouw een evacuatieplan op te hangen (kantoren, magazijn, winkels, horeca, kribbe, hotels, …):

  • 1 plan per verdieping

  • Aan de ingang van het gebouw

  • In grotere ruimten met meerdere vluchtwegen kan het nodig zijn om meerdere plannen op te hangen

Op deze evacuatieplannen of naast deze plannen dienen er richtlijnen te staan die verduidelijken wat er moet gebeuren in geval van nood of brand. Deze richtlijnen moeten duidelijk, praktisch en begrijpelijk zijn voor alle medewerkers. 

Stel een brandpreventiedossier samen

Het brandpreventiedossier van uw organisatie bundelt alle maatregelen tot een overzichtelijk geheel:

  1. Resultaten van risicoanalyse
  2. Organisatie van brandbestrijdingsdienst
  3. Intern noodplan met procedures
  4. Evacuatieplan
  5. Interventieplan
  6. Vaststellingen n.a.v. evacuatieoefeningen
  7. Beschermingsmiddelen tegen brand
  8. Keuringen, controles en onderhoud
  9. Afwijkingen
  10. Adviezen
  11. Informatie aan hulpdiensten

Via het brandpreventiedossier krijgen onder meer de preventieadviseur en de openbare hulpdiensten een duidelijk, globaal beeld van het preventiebeleid in de onderneming.

Maar het dossier moet u ook blijvend updaten op basis van nieuwe controles, regelmatige evacuatieoefeningen en vastgestelde brandrisico’s of situaties die een snelle en veilige evacuatie en interventie hinderen. Vermeld daarom in het globaal preventieplan de maatregelen die u in de toekomst plant te nemen en het bewijsmateriaal dat aantoont waarom uw preventiebeleid voldoende is om het brandrisico op de werkvloer te beperken.

Alleen door continu alert te blijven voor mogelijke verbeteringen verhoogt u op optimale wijze de brandveiligheid van uw organisatie. 

Nood aan een risicoanalyse of gericht advies rond brandpreventie op het werk?

Aarzel niet om contact op te nemen!

Opleidingen

Downloads

Richtlijnen bij brand - met alarminstallatie - TOOL
Bestand
Richtlijnen bij brand - zonder alarminstallatie - TOOL
Bestand