Geweld en agressie op het werk 

Onder geweld en agressie verstaan we alle situaties waarin een werknemer psychisch of fysiek wordt bedreigd, geïntimideerd of aangevallen tijdens de uitvoering van zijn werk. 

 

Voorbeeld 
Een medewerker raakt gefrustreerd omdat een collega een taak niet meteen juist uitvoert. In een opwelling gooit hij een voorwerp naar de collega.  

Werknemers die met agressie geconfronteerd worden, voelen zich onveilig en kunnen langdurige stressklachten ontwikkelen. In extreme gevallen leidt dit zelfs tot uitval. Daarom is het cruciaal om incidenten onmiddellijk op te vangen en nazorg te voorzien, aangevuld met preventieve maatregelen op organisatieniveau. 

Pesten op de werkvloer 

Pesten ontstaat wanneer een werknemer herhaaldelijk en gedurende langere tijd doelwit wordt van kwetsend of vernederend gedrag. Dat gedrag plaatst de betrokkene in een zwakkere positie, maakt zelfverdediging moeilijk en tast de waardigheid van de persoon aan.  

 

Voorbeeld 
Een nieuwe medewerker wordt systematisch geweerd uit teamvergaderingen, krijgt zinloze opdrachten en wordt sociaal uitgesloten door collega’s. Dit zijn duidelijke signalen van pesterijen die zowel psychische als professionele schade kunnen veroorzaken. 

Pesten kan zich uiten in verbaal geweld, sociale isolatie, intimidatie of het toewijzen van denigrerende taken. De impact hiervan kan ernstige gevolgen hebben, zowel voor de gepeste werknemer die fysieke en/of mentale gezondheidsproblemen kan ervaren als voor de organisatie in haar geheel.  

Ongewenst seksueel gedrag 

Ongewenst seksueel gedrag omvat elke vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie die niet gewenst is door de ontvanger. Het tast de waardigheid van de medewerker aan en creëert een vijandige, onveilige of vernederende werkomgeving. 

 

Voorbeeld 
Een leidinggevende stelt ongepaste persoonlijke vragen en schakelt over op seksueel getinte opmerkingen en ongewenste aanrakingen wanneer de medewerker niet ingaat op zijn avances.

Welke stappen moet een werkgever ondernemen? 

Als werkgever moet u er alles aan doen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en te bestrijden. Een goed beleid bevat zowel preventieve maatregelen als duidelijke procedures om in te grijpen wanneer gedrag zich voordoet. Premed ondersteunt u bij elke stap. 

Welke stappen kan een werknemer ondernemen? 

Werknemers die grensoverschrijdend gedrag ervaren, moeten weten dat zij terechtkunnen bij verschillende hulplijnen:

 

1. Melding en eerste opvang 

Werknemers kunnen melding maken en informatie inwinnen bij: 

  • de leidinggevende (indien geen betrokken partij) of HR  
  • de vertrouwenspersoon, 
  • de preventieadviseur psychosociale aspecten, 
  • of de arbeidsarts wanneer er een impact is op de gezondheid. 

2. Informele procedure 

Via de vertrouwenspersoon of preventieadviseur kan een informele oplossing gezocht worden, bijvoorbeeld: 

  • een gesprek met de betrokken partij, 
  • een interventie via de hiërarchische lijn, 
  • bemiddeling om het conflict op te lossen. 

3. Formele interne procedure 

Wanneer informele stappen geen resultaat geven, kan de werknemer een formeel verzoek tot interventie indienen bij de preventieadviseur psychosociale aspecten. Deze onderzoekt het dossier en adviseert maatregelen. 

 

4. Externe gerechtelijke procedure 

In ernstige dossiers kan de medewerker terecht bij: 

  • de inspectiedienst van toezicht op het welzijn op het werk 
  • de arbeidsrechtbank, 
  • of wanneer strafbare feiten (slagen en verwondingen, aanranding, ..) worden gepleegd, de politie en de strafrechtbank. 

Eerst dienen de interne mogelijkheden doorlopen te worden (met uitzondering van de strafbare feiten).  

Wat als het gedrag van derden komt? 

Grensoverschrijdend gedrag kan ook afkomstig zijn van personen buiten de organisatie, zoals klanten, patiënten, leveranciers of bezoekers. Ook dan moet u als werkgever al het mogelijke doen om uw werknemers te beschermen.  

Dit betekent dat u: 

  • een risicoanalyse uitvoert voor mogelijke psychosociale belasting door derden, 
  • incidenten registreert in het register voor feiten van derden 
  • passende preventiemaatregelen neemt. 

In sommige gevallen kan dit leiden tot: 

  • het stopzetten van een samenwerking met een leverancier die grensoverschrijdend gedrag stelt, 
  • of overleg met een externe werkgever om maatregelen te nemen tegen één van zijn medewerkers. 

Wat kan Premed voor u doen? 

Bij Premed kunt u rekenen op de expertise van onze preventieadviseur psychosociale aspecten. Hij ondersteunt uw organisatie bij: 

  • Het uitwerken van een sterk en duurzaam beleid rond grensoverschrijdend gedrag. 
  • Het uitvoeren van een gerichte risicoanalyse en het helder in kaart brengen van psychosociale risico’s binnen uw bedrijf. 
  • Het beantwoorden van al uw vragen rond psychosociaal welzijn en grensoverschrijdend gedrag. 

Brochures & formulieren

Blader door onze bibliotheek en download uw brochures

Meer dan 100 brochures en voorbeeldformulieren over alle thema’s rond veiligheid en welzijn op de werkvloer? Daar kan u als klant van Premed gratis gebruik van maken, met uw logingegevens.

 

3

Maak kennis met de warme Premed-familie. 

Adviseren in preventie, dat doen we niet alleen. Premed bestaat uit een multidisciplinair team van specialisten dat u proactief en persoonlijk ondersteunt met de nodige aandacht voor uw werkomgeving en bedrijfsactiviteiten. Advies nodig? We zijn slechts een telefoontje verwijderd.



Leer ons team kennen Contacteer ons 

Een allround service in alle welzijnsdomeinen

Gezondheid & welzijn, psychosociale risico’s, arbeidsveiligheid, arbeidshygiëne en ergonomie. Deze 5 welzijnsdomeinen vormen de kern van onze allround service. 

Premed staat werknemers, werkgevers, hr-teams en preventieadviseurs bij om de veiligheid en gezondheid in uw bedrijf naar een hoger niveau te brengen. Strategisch en operationeel, denken en doen. Wij zetten mee de lijnen uit voor een welzijnsbeleid, maar komen ook op uw werkvloer om te sensibiliseren en te optimaliseren. Daarvoor kan u rekenen op onze experts in verschillende vakgebieden. 

U kan Premed inschakelen voor advies rond arbeidsongeschiktheid, moederschapsbescherming, vaccinaties en vitaliteit. Wij werken samen met u rond ziekteverzuim, pesten op het werk, stress en burn-out. Wij lanceren campagnes rond veiligheid, beschermingsmiddelen en arbeidsongevallen. Wij voeren metingen uit rond ventilatie, geluid, licht en biologische agentia. Wij delen graag onze tips rond beeldschermwerk, ergonomie en rugsparend werk. En tenslotte organiseren we interne en externe opleidingen voor preventieadviseurs, hr-medewerkers en vertrouwenspersonen. Benieuwd wat we nog meer voor u kunnen betekenen? Bekijk hier het overzicht:

Onze welzijnsdomeinen

 

Opleidingen

Downloads

Register voor feiten van derden - TOOL
Bestand
Bewijs van melding discriminatie - TOOL
Bestand

Gerelateerd nieuws

Ondersteuning via Premed

Meer welzijn op het werk, daar gaan we voor. Contacteer ons voor extra info of een offerte op maat!
Contacteer ons
Ik ben reeds klant

Benieuwd wat Premed net dat tikkeltje anders maakt als Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW)? Ontdek nu de vele voordelen van klant worden bij Premed!

* Verplicht veld