Opleiding details

Duur:
halve dag
Verzuim aanpakken? is een veelgehoorde slogan, maar hoe doe je dit en waar begin je? Hoe houd je medewerkers gemotiveerd en zorg je ervoor dat ze graag komen werken? Wat kun je doen om te frequente en te lange afwezigheden te voorkomen? Hoe krijg je iemand die afwezig is geweest op een goede manier terug aan het werk? Tijdens deze infosessie gaan we op zoek naar handvaten voor een preventief verzuimbeleid. We doen dit aan de hand van verschillende vragen en knelpunten uit de praktijk, die we bespreken en van antwoorden proberen te voorzien. We bekijken de verschillende stadia waarop we kunnen inspelen, van vóór het verzuim (preventie) tot erná (reintegratie) en leren welke tools we in elk van de stadia kunnen inzetten. Na afloop van deze sessie weten de deelnemers wat arbeidsverzuim is en waardoor het wordt veroorzaakt, maar ook op welke manieren je hierop kunt inspelen vanuit de organisatie. Ze hebben kunnen nadenken en discussiëren over probleemgevallen uit de praktijk en hiervoor hun aanpak kunnen bepalen.

De infosessie wordt op een interactieve manier gegeven, aan de hand van enkele ?cases? uit de praktijk. Vanuit de bespreking van deze probleemgevallen gaan we in op de theorie die ons kan helpen om ze aan te pakken. Hierbij kunnen onder meer aan bod komen:
* Verschillende vormen van verzuim
* Het meten van verzuim
* De oorzaken van verzuim en de verzuimcyclus
* Kwaliteit van de arbeid en de ?5 A?s?
* Verzuimgesprekken voeren
* Het opstellen van een beleid

Doelgroep

Preventieadviseurs, HR-medewerkers en leidinggevenden

Contacteer ons bij vragen of interesse

* Verplicht veld