29.04.2024
tuin
  1. Zorg voor het juiste gereedschap. 

    Kies gereedschap met comfortabele handgrepen en verstelbare stelen om de belasting op je lichaam te verminderen. Het gereedschap moet gemakkelijk vast te grijpen, vast te houden en te gebruiken zijn met een rechte pols in een neutrale positie. Onthoud: "buig het gereedschap, niet je pols". Zorg er ook voor dat het gereedschap altijd in goede staat verkeert en goed onderhouden wordt, bijvoorbeeld door het scherp te houden. Voor zwaarder werk wordt gereedschap met een motor aanbevolen.

     

  2. Vermijd langdurig werken in een gebogen houding en wissel regelmatig van positie. 

    Op deze manier worden verschillende delen van je lichaam belast terwijl andere kunnen rusten. Onderbreek repetitieve taken en belastende houdingen door af te wisselen met andere taken, houdingen of rustpauzes.

     

  3. Als je op je knieën moet werken, zorg er dan voor dat één voet plat op de grond staat voor stabiliteit.

    Wissel regelmatig van steunvoet en gebruik kniebeschermers of een matje. Je kunt ook een stoel of bankje gebruiken. Beperk de tijd die je knielend doorbrengt door regelmatig van houding te veranderen.

     

  4. Gebruik de juiste tiltechniek. 

    Til zware lasten op vanuit je benen en niet vanuit je rug. De functie van je rug is mobiliteit, niet kracht. De spieren in je benen zijn hiervoor geschikter.

     

  5. Berg materialen op de juiste manier op. 

    Plaats lichte en veelgebruikte lasten tussen knieën en schouders. Zware lasten worden op heuphoogte geplaatst. Vermijd het opbergen van lasten op de grond of boven schouderhoogte, tenzij ze zelden worden gebruikt. 

Gerelateerde domeinen

doos dragen
03.06.2024

Nieuwe wetgeving ergonomie

De nieuwe wetgeving ergonomie die vanaf 25 mei van kracht is, brengt enkele belangrijke wijzigingen met zich mee in boek VIII van de codex over het welzijn op het werk. Hieronder staan de belangrijkst...
Meer lezen